Film i Miasto vol. 3: Kino w podróży - zestaw filmów niemych z muzyką na żywo

Film i Miasto vol. 3: Kino w podróży - zestaw filmów niemych z muzyką na żywo

Obsada: .
+ Grand Tour Italiano: zestaw filmów niemych z muzyką na żywo
+ muzyka do filmu: Pieszka/Drozdek/Hanaj TRIO
+ rozmowa przed filmem: Agnieszka Skrzelowska, Agata Tecl-Szubert i Aleksander Krajewski

Pokaz filmów poprzedzi dyskusja poświęcona początkom sztuki filmowej i marzeniu pierwszych operatorów, którzy chcieli nie tylko opowiadać zmyślone historie, ale także umożliwić widzom siedzącym w salach kinowych poznawanie odległych światów. Porozmawiamy także o styku kina i architektury, która - podobnie do sztuki filmowej - ma naturę montażową, łączącą nieskończenie wiele narracji.

Grand Tour Italiano
Pokaz unikatowych filmów zapisanych na ponad stuletnich taśmach odnalezionych przez archiwistów, którzy z detektywistycznym zacięciem poszukiwali ich przez ponad trzydzieści lat w różnych zakątkach świata.
Tegoroczną edycję wydarzenia Film i Miasto rozpoczynamy ucztą filmową będącą zaproszeniem do magicznej podróży do Włoch z początku XX wieku – w swojej najbardziej romantycznej odsłonie – jeszcze niedotkniętych widmem faszyzmu i tragedią dwóch wojen światowych. Udajemy się do kraju, który jak żaden inny kojarzy się z cudownością podróży, zachwycającymi krajobrazami, sztuką najwyższej próby, ucztą dla ducha i ciała. Zobaczymy piękno natury, ale też piękno miasta – zarówno mniej znane prowincje, jak i tłumnie odwiedzane atrakcje. Każdy z prezentowanych filmów stanowi mikro opowieść o miejscach, ale też o ludziach żyjących ponad sto lat temu. Pociągi, statki, tramwaje, trolejbusy i bryczki zabiorą nas m.in. do Florencji, Neapolu, Wenecji, Bolonii, Turynu czy Genowy. Zajrzymy do fabryki czekolady i karmelu; zobaczymy, jak ponad sto lat temu wytwarzano słynne słomkowe kapelusze, a także jak tworzono sztukę użytkową, chętnie kupowaną przez turystów. Prawdziwą perełką będzie filmowe spotkanie ze słynnym włoskim kompozytorem operowym Giacomo Puccinim.
Każdy kadr filmów, doskonale zrekonstruowanych przez Filmotekę w Bolonii, wypełnia magia ruchomych obrazów z początków sztuki filmowej.
Nieodłącznym elementem niemego kina była muzyka na żywo, wykonywana przez tapera czyli pianistę ilustrującego swą grą wydarzenia na ekranie. Wiele kin szczyciło się także własnymi składami muzycznymi – czasami kilkuosobowymi, nierzadko orkiestrami, w skład których wchodzili uznani muzycy – które zamieniały pokazy filmowe w prawdziwe show. 

Na pokazie Grand Tour Italiano muzykę specjalnie przygotowaną na ten wieczór zagra na żywo Pieszka/Drozdek/Hanaj TRIO.

Bartek Pieszka - wibrafonista i kompozytor. W 2009 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie wibrafonu doktora Bernarda Maselego. Jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów i festiwali m.in.: Jazz Juniors w Krakowie, Krokus Jazz Festival w Jeleniej Górze i DoDж The International Jazz Festival w Kijowie. Jego autorski zespół Bartek Pieszka Quartet od 15 lat koncertuje w Polsce i za granicą. Wraz z pianistą i kontrabasistą ze swojego kwartetu, Nikolą Kołodziejczykiem oraz Maciejem Szczycińskim, tworzy również zespół Nikola Kołodziejczyk Orchestra, z którym w 2015 roku otrzymał nagrodę Fryderyka w kategorii jazzowy debiut fonograficzny.

Tomasz Drozdek (T.ETNO) – ur. w 1979, muzyk, multiinstrumentalista, kolekcjoner rzadkich instrumentów z rożnych stron świata (obecnie posiada ich ponad 300), perkusista, perkusjonalista. Prywatnie mąż i tata piątki dzieci.
W 2018, z zespołem Tulia, został laureatem 55. KFPP w Opolu. Debiutancka płyta zespołu, na której zaaranżował i nagrał wszystkie partie instrumentów etnicznych (ok. 50 różnych instrumentów) aktualnie ma status podwójnej platynowej płyty i otrzymała nagrodę Fryderyk 2019 w kategorii „fonograficzny debiut roku”. Jako T.ETNO, wydał dwie solowe płyty: DVD Dźwięki (z) krypty (multiinstrumentalny solo-act) oraz (u)Twory (album studyjny). Na obydwu wydawnictwach sam wykonał wszystkie partie instrumentalne, grając na kilkudziesięciu różnych instrumentach.
Od 2012 stale współpracuje z grupą teatralną MUMIO; aktualnie bardzo dużą popularnością cieszy się stworzony wraz z Magdą Umer spektakl muzyczny „Przybora na 102”, w którym wykorzystane są teksty i piosenki Kabaretu Starszych Panów.
Jako muzyk sesyjny wziął dotychczas udział w nagraniu ok. 20 różnych wydawnictw muzycznych, wykonując partie instrumentów etnicznych i perkusyjnych. Jest regularnie zapraszany do udziału w różnorodnych projektach muzycznych (etniczne, folkowe rozrywkowe, chóralne, rockowe i inne). Jego kompozycje pojawiały się w 2014-2015 w radiowych słuchowiskach reżyserowanych przez Barbarę Marcinik w Radiowej Trójce.
Gra solowe koncerty, prowadzi pokazy instrumentów etnicznych, a także autorskie warsztaty muzyczne. Współpracuje z m.in.: Darkiem Malejonkiem (Maleo Reggae Rockers, Panny Wyklęte, 2TM2,3); Tomaszem Budzyńskim (Armia, 2TM2,3); Mariuszem Bogdanowiczem (kontrabasista jazzowy, Prezes Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego). Dotychczas występował również na jednej scenie takimi artystami jak: Maleo Reggae Rockers, Marika, Ifi Ude, Katarzyna Pakosińska, Czesław Mozil, Marian Opania, Krystyna Tkacz, zespół TGD, Anna Maria Jopek, Natalia Niemen, Kuba Badach, L.U.C., Natalia Nykiel, Renata Przemyk, Kasia Moś i inni.

Przemek Hanaj - gitarzysta, muzyk sesyjny, absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Ukończył Instytut Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w klasie gitary elektrycznej (2014) oraz wydział Wokalno-instrumentalny w specjalności gitara klasyczna (2011). Jako aktywnie działający muzyk sesyjny brał udział w wielu polskich i międzynarodowych projektach koncertowych i studyjnych.
Podczas koncertów i sesji nagraniowych, współpracował z czołówką polskiej sceny muzycznej m.in.: Paweł Tomaszewski Band, zespołem Tulia (nagroda Fryderyk 2019 – debiut fonograficzny, platynowa płyta za album Tulia, nagrody podczas 55. KFPP w Opolu), Orkiestrą Kameralną Silesian Art Collective, Rafał Szatan Quintet, Olkiem Klepaczem. Od listopada 2020 gitarzysta Teatru Variete w Krakowie (PRETTY WOMAN — THE MUSICAL, reżyseria: Wojciech Kościelniak). Współpraca ze znakomitymi artystami, producentami muzycznymi i kompozytorami owocuje ciągle powiększającą się dyskografią.

Legenda emisji

Kup / Rezerwuj bilet
Anulowane
Brak miejsc
Ostatnie wolne miejsca
Sprzedaż online zakończyła się

Instytucja Filmowa SILESIA FILM