Lata 40. ubiegłego wieku. Po sukcesie na Broadwayu dramaturg Barton Fink przenosi się do Kalifornii, by pisać wspaniałe scenariusze dla Jacka Lipnicka, ekscentrycznego szefa studia filmowego Capitol Pictures. Jednak szybko wyobrażenia Finka zderzają się z rzeczywistością – już pierwsze zlecenie odbiega od jego dotychczasowej twórczości. Fink, idealistyczny głos proletariatu, ma bowiem napisać scenariusz filmu o wrestlerze, w którym zagra Wallace Beery. Termin zbliża się nieuchronnie, a Barton cierpi na dosyć ciężki przypadek blokady twórczej. Zamknięty w zapuszczonym hotelu Earle, sam na sam ze swoją maszyną do pisania, postanawia czerpać inspirację z najbliższego otoczenia: zawiera znajomość ze skromną sekretarką Audrey Taylor i obserwuje hotelowego sąsiada, barczystego sprzedawcę ubezpieczeń. Czy Barton Fink wyjdzie cało z konfrontacji z twardymi zasadami rządzącymi Hollywood?
- Pierwsza z wielu wspólnych realizacji operatora z braćmi Joelem i Ethanem Coenami. Równocześnie pierwszy film, który zdobył trzy najważniejsze nagrody na Festiwalu Cannes (Palme d’Or, najlepszy reżyser i najlepszy aktor). Według Rogera Deakinsa bracia Coen są tak precyzyjni w planowaniu, że w ostatecznym filmie znalazła się większość nakręconych ujęć.
- Łatwo zauważyć kontrast między scenami hotelowymi a olśniewającymi wnętrzami filmowych scenerii. Hotel zawsze jest widoczny w nocy, a w pomieszczeniach dominują kolory żółty i zielony, kojarzące się z rozkładem i zepsuciem. Z kolei Hollywood zawsze jest nieskazitelne i skąpane w słońcu.
- Podczas kręcenia sceny pożaru na korytarzu członkowie ekipy nosili specjalne ognioodporne kombinezony.